Personvernerklæring

Les vår personvernerklæring for å lære vår praksis med hensyn til personlig informasjon vi samler inn på våre nettsteder.

Aktiv fra: 14. Januar 2024

Vi er Centoba, eid og drevet under det juridiske navnet R. STRØMSNES. Vår bedriftsadresse er Fyllingvegen 116B, 6030 Langevåg, Møre og Romsdal, NORGE, og vårt organisasjonsnummer er NO918881603MVA. Hvis du ønsker å kontakte oss, kan du sende en e-post til post@centoba.com og presentere din forespørsel.

Dette er de juridiske sidene våre, og sammen utgjør det en bindende kontrakt mellom deg og oss.

Dette er vår personvernerklæring som beskriver vår praksis med hensyn til personlig informasjon vi samler inn på våre nettsteder centoba.comcentoba.nocentoba.cloud («nettsteder») og deres under-nettsteder, tilknyttede domener, produkter og tjenester (samlet kalt «tjenester»).

Denne personvernerklæringen gjelder når vi opptrer som behandlingsansvarlig for personopplysninger til personer som bruker våre tjenester («du» eller «din» – med andre ord, der vi bestemmer formålet og tiltakene for behandling av den personlige informasjonen.

Denne personvernerklæringen gjelder ikke for innhold som samles inn og behandles fra våre tjenester av våre kunder og brukere (til eksempel «kundenettsteder»), og heller ikke for produkter, tjenester, nettsteder eller innhold som tilbys av tredjeparter.

Personlig informasjon vi samler inn

Personopplysninger betyr all informasjon knyttet til en identifisert eller identifiserbar fysisk person. Vi samler inn personlig informasjon av å levere tjenester til deg. Avhengig av hvordan du bruker våre tjenester, kan du gi oss informasjon som:

  • Ditt navn, e-postadresse, telefonnummer, fødselsdato og annen valgfri informasjon («kontoinformasjon»)
  • Informasjon om lokasjonen, organisasjonen og kontaktene dine, for eksempel kollegaer eller personer i organisasjonen
  • Brukernavn, aliaser, roller og annen informasjon tilknyttet autentisering, sikkerhet eller legitimasjon
  • Innhold av tilbakemeldinger, attester, forespørsler, henvendelser og eventuelle telefonsamtaler, chat og e-post med eller til oss
  • Bilde av deg (stillbilde, video og i noen tilfeller 3D), stemmen og andre identifikatorer som er personlige for deg når du møter oss fysisk eller bruker visse tjenester
  • Informasjon om identiteten din, inkludert offentlig utstedt identifikasjon eller legitimasjon
  • Finansrelaterte detaljer som til eksempel MVA-nummer, organisasjonsnummer eller andre skatterelaterte detaljer

Innsamling av informasjon

Vi samler inn all informasjon du gir oss i forbindelse med våre tjenester.

Du gir oss informasjon når du:

  • Søker etter, abonnerer på eller kjøper våre tjenester
  • Oppretter eller administrerer brukerkontoen din
  • Konfigurerer innstillinger, tilgang og tillatelser gjennom våre tjenester
  • Møter oss fysisk eller registrerer deg for å delta på våre arrangementer
  • Kjøper eller bruker innhold eller tjenester vi leverer fra tredjepartsleverandører
  • Tilbyr innhold, produkter eller tilsvarende gjennom våre tjenester
  • Kommuniserer med oss på telefon, e-postmeldinger eller lignende
  • Fyller ut spørreskjema, henvendelser til support eller informasjonsforespørsler
  • Publiserer noe på nettstedene våre eller deltar i fellesskap- og varslingsfunksjoner

Vi samler automatisk inn informasjon når du:

  • Besøker eller bruker våre tjenester
  • Laster ned innhold fra oss, åpner e-post eller klikker på lenker fra oss
  • Samhandler eller kommuniserer med oss, til eksempel når du ber om support

Eksempler på informasjon vi samler inn automatisk inkluderer:

  • Nettverk og tilkoblingsinformasjon, til eksempel IP-adresse for å koble til internett, og informasjon om internettleverandør
  • Datamaskin- og enhetsinformasjon, til eksempel hvilken enhet, applikasjon eller nettlesertype, versjon, operativsystem eller tidssone
  • Lenkestrøm til og fra våre tjenester (inkludert dato og klokkeslett), innhold du har lest eller søkt etter, responstider, feil og handlinger (som rulling, klikk og mus-over)
  • Informasjon som til eksempel nedlastinger, strømmer og avspillingsdetaljer, inkludert varighet og antall samtidige handlinger
  • Lokasjon eller plassering av enhet, autentiserings- og sikkerhetsinformasjon
  • E-postadresser og telefonnumre som brukes til å kontakte oss, lignende identitetsinformasjon

Vi kan samle inn informasjon om deg fra andre kilder, inkludert tjenesteleverandører, partnere og offentlig tilgjengelige kilder.

Eksempler på informasjon vi mottar fra andre kilder inkluderer:

  • Informasjon om markedsføring, salg og rekruttering, inkludert navn, e-postadresse, adresse, telefonnummer og annen kontaktinformasjon
  • Abonnement, kjøp, support eller annen informasjon tilknyttet interaksjon med våre tjenester eller tilknyttede selskaper
  • Søkeresultater, koblinger, tilknyttet oppføringer og informasjon fra kredittsjekk og eller byråer

Bruk av personlig informasjon

Vi bruker personlig informasjon til ulike formål i våre tjenester som:

  • Til å kunne tilby og levere tjenester og behandle transaksjoner knyttet til disse, inkludert opprettelse av konto, registreringer, abonnementer, kjøp og betalinger
  • Til å måle bruk, analysere, fikse feil, gi support for, forbedre og utvikle tjenester videre
  • Til å anbefale tjenester som kan være av interesse for deg, identifisere dine preferanser og tilpasse brukeropplevelsen din med våre tjenester
  • Til å kunne annonsere eller på annen måte markedsføre våre tjenester
  • Til å forhindre og oppdage svindel og misbruk for å beskytte vår sikkerhet, våre kunder og eller andre
  • Til å overholde juridiske forpliktelser som til eksempel er knyttet opp mot betaling og kredittvurderinger

Vi kan også be om samtykke til å bruke personlig informasjon til bestemte formål vi kommuniserer til deg. Når du samtykker til at vi bruker personopplysninger for et spesifisert formål, kan du trekke tilbake samtykket ditt når som helst, og vi vil stoppe enhver videre bruk av opplysningene dine til det formålet.

Vi selger aldri din personlige informasjon, eller deler dem med tredjeparter for markedsføring, med mindre du spesifikt samtykker til det. Listen over tredjeparter som vi samarbeider med er tilgjengelig ved forespørsel.

Vær oppmerksom på at uten personlig informasjon, er det ikke sikkert vi kan tilby noen eller alle våre tjenester.

Markedsføringskampanjer og opt-out

Vi sender kun e-post, meldinger og annen kommunikasjon knyttet til markedsføring der vi er autorisert til det. I de fleste tilfeller er vi avhengige av ditt samtykke til å gjøre det, særlig der vi bruker elektronisk kommunikasjon til slik markedsføring. Hvis du ikke lenger ønsker å motta direkte markedsføring fra oss, kan du til enhver tid klikke på koblingen «avslutt abonnement» eller «opt-out», kontakte oss eller oppdatere preferanser for markedsføring på kontoen din eller i våre tjenester.

Selv om du trekker tilbake ethvert samtykke du kan ha gitt oss, eller motsetter deg å motta markedsføring fra oss, er vi fortsatt nødt å sende deg meldinger eller kommunikasjon relatert til brukerkonto, administrasjon av tjenester og lignende transaksjonsbaserte meldinger.

Deling av personlig informasjon

Vi deler personlig informasjon som beskrevet i denne personvernerklæringen. Dette inkluderer andre selskaper og enkeltpersoner vi ansetter for å utføre oppgave eller funksjoner på våre vegne. Til eksempel inkluderer dette levering av maskinvare, behandle betalinger, vurdering av kreditt- og samsvarsrisikoer, analyse av data, tilbud om markedsføring og salgsassistanse, kundestyring og opplæring eller support.

Disse tredjeparts tjenesteleverandørene har tilgang til personlig informasjon som er nødvendig for å utføre sine oppgaver, men kan ikke bruke denne informasjonen til andre formål enn den som er gitt av oss eller på våre vegne. Videre må de også behandle denne informasjonen i samsvar med denne personvernerklæringen og av de regler som er innenfor lovverket.

Når vi fortsetter å utvikle virksomheten vår, kan vi selge eller kjøpe virksomheter eller tjeneste. I slike transaksjoner er personlig informasjon vanligvis en av de overførte forretningsmidlene, men forblir underlagt løftene som er gitt i alle eksisterende retningslinjer for personvern (med mindre individet samtykker til noe annet). Dessuten, i det usannsynlige tilfellet at vi eller alle våre eiendeler blir anskaffet av andre, vil informasjonen være en del av de overførte eiendelene.

Vi leverer ut informasjon om kontoer og annen personlig informasjon når vi mener dette er nødvendig for å overholde loven, håndheve våre vilkår, eller beskytte rettighetene, eiendommen eller sikkerheten til oss, våre kunder eller andre. Dette inkluderer utveksling av informasjon med andre selskaper og organisasjoner for å kunne forebygge, og oppdage svindel eller lignende misbruk.

Annet enn det som er gitt ovenfor, vil du alltid motta varsel når personlig informasjon om deg kan deles med tredjeparter, og du vil kunne velge selv om du ønsker å dele informasjonen eller ikke.

Lagring av personlig informasjon

Vi er lokalisert i Norge, og våre samarbeidspartnere er lokalisert rundtom i hele verden. Alt etter hvor stort omfanget for ditt bruk av våre tjenester, kan din personlige informasjon lagres i eller bli gitt tilgang til i andre land.

Betalingsinformasjon

We bruker Stripe, PayPal, Klarna og Vipps for å behandle betalingen din. Dette er pålitelige og veletablerte betalingsbehandlere som alle har sine egne retningslinjer for personvern og vilkår for bruk. All informasjon du deler med disse betalingstjenestene vil bli styrt av deres retningslinjer.

Vi lager ingen detaljert betalingsinformasjon, som til eksempel signaturer, kredittkortdetaljer (eller lignende) som du gir til noen av disse betalingstjenestene mens du fullfører et kjøp. Vi vet bare at betalingen er gjennomført eller ikke.

Ettersom vi ikke lagrer denne type informasjon, verken fysisk eller virtuelt, kan vi heller ikke bearbeide, behandle eller dele slik informasjon.

Sikkerhetstiltak

Sikkerhet er vår høyeste prioritet. Vi bygger og administrerer systemene våre med din sikkerhet og personvern i tankene. Vi har flere sikkerhetstiltak og retningslinjer i forbindelse med innsamling, lagring og eventuelle lekkasjer av personlig informasjon.

Vi begrenser blant annet tilgang til personlige opplysninger vi har samlet om deg til våre nærmeste ansatte, kontraktører og noen tjenesteleverandører fra tredjepart (som nevnt ovenfor). Våre sikkerhetsprosedyrer betyr at vi kan kreve gyldig legitimasjon av individer, før personlig informasjon blir delt med vedkommende.

Vi opprettholder administrative og tekniske sikkerhetstiltak utformet for å beskytte mot tap, misbruk eller uautorisert tilgang, avsløring, endring eller ødeleggelse av personopplysninger vi samler inn. Vi beskytter sikkerheten til all informasjon under overføring til eller fra våre tjenester ved å bruke krypteringsalgoritmer og egnet programvare.

Vær imidlertid oppmerksom på at ingen nettsteder eller lagringsmetoder, inkludert de vi benytter, har noen garanti for at de er 100% sikre.

Oppbevaring av personlig informasjon

For å tilrettelegge fortsatt bruk av våre tjenester, oppbevarer vi din personlige informasjon så lenge det er nødvendig for å kunne oppfylle alle formål beskrevet i denne personvernerklæringen, oppfylle krav innen lovverket, eller som ellers er kommunisert til deg. Hvor lenge vi oppbevarer spesifikke personopplysninger varierer, men på generelt grunnlag sletter vi personopplysninger innen 90 dager, eller når de ikke lenger har noen nytte for oss, og i samsvar med gjeldende lover.

Når du avslutter kontoen eller tjenester du kjøper hos oss, avslutter samarbeid eller generell bruk av våre tjenester, tar vi nødvendige skritt for å slette dine personlige opplysninger innen rimelig tid. Noen ganger kan vi oppbevare informasjon i en periode etterpå, i tilfelle du skulle ønske å gjenopprette tilgang til tjenester eller samarbeid.

Vi kan også beholde visse personopplysninger etter du har avsluttet alle tjenester, i den grad det er nødvendig for å overholde våre juridiske og lovpålagte forpliktelser, med det formål å oppdage eller forebygge svindel, eller for skatte-, regnskaps- og finansielle rapporteringsplikter.

For å gjøre det mulig å gjenkjenne nettleseren eller enheten din, og for å tilby, markedsføre og forbedre våre tjenester, bruker vi informasjonskapsler til ulike formål. For mer informasjon, vennligst les vår cookie policy.

Dine rettigheter

I henhold til gjeldende lover, er følgende rettigheter knyttet til din personlige informasjon:

Du har rett til å bli informert om og når vi samler inn og behandler personlig informasjon. Du har også rett til å be om kopier av disse opplysningene, og eventuelt vite formål, mottakere, hvor lenge vi oppbevarer og hvordan vi behandler dem.

Det er din rett å be om at unøyaktig eller feilaktig informasjon vi har om deg blir rettet, eller fullført (hvis det finnes mangler) – bortsett fra når det er informasjon begrenset til spesielt viktige formål som har offentlig interesse eller er beskyttet av loven eller andre juridiske forpliktelse.

Du har rett til å be om at vi sletter personlige opplysninger der det ikke finnes grunnlag for å lagre dem lenger, eller for å overholde en juridisk forpliktelse. Du kan også trekke tilbake samtykket ditt der det ikke lenger er grunnlag for at vi behandler personopplysninger som tidligere var nødvendig for oss.

Personlig informasjon vi har lagret om deg kan eksporteres til et format som gjør det enkelt for deg å se hvilke opplysninger det gjelder. Denne rettigheten gjelder bare for de opplysninger vi har mulighet å automatisk hente ut av våre systemer, uten større påvirkning av oss eller våre samarbeidspartnere.

Du har rett til å protestere mot behandlingen av dine personopplysninger der det ikke er noen overordnede legitime grunner for behandlingen, der den behandles for direkte markedsføringsformål, der den behandles ulovlig eller der den behandles for forskning eller analyseformål. Du har også rett til å protestere der behandling av opplysninger utføres i offentlig interesse, av myndighetene eller andres legitime interesser.

Du har rett til å be oss om å begrense behandlingen av personopplysningene dine der du har bestridt nøyaktigheten av opplysningene dine, der behandling er ulovlig, eller der du trenger dem for et rettslig krav. Der behandling av dine personopplysninger er begrenset, kan de lagres av oss, men de fleste andre handlinger, som til eksempel sletting av opplysninger, vil dette kreve din tillatelse.

Dersom du ønsker å utøve noen av dine rettigheter, vennligst kontakt oss. I tillegg kan du ha rett til å klage på avslag på noen av disse rettighetene ved å sende inn et skjema som vil bli gitt til deg hvis vi avslår en slik forespørsel. Vi vil ikke diskriminere noen for å utøve deres rettigheter.

Tjeneste fra tredjepart

Våre tjenester kan leveres alene eller som en integrert løsning av andre tredjeparter, eller inkludere koblinger til andre nettsteder og applikasjoner. Disse selskapene kan samle inn informasjon om deg når du bruker våre nettsteder eller tjenester.

Vær oppmerksom på at vi ikke kontrollerer og er ikke ansvarlig for andres praksis for innsamling av informasjon, hvordan informasjon brukes eller ved eventuelle datalekasjer. Vennligst les gjennom og forstå tredjepartens personvernerklæring og/eller retningslinjer, før du gir noen opplysninger eller bruker deres tjenester.

Vi er ikke ansvarlige for innhold eller informasjon levert av tjenester fra tredjepart.

Mindreåriges personlige opplysninger

Vi samler ikke inn noe personlig informasjon om barn eller mindreårige. Hvis vi får vite at dette har skjedd, vil vi raskt ta de nødvendige steg for å slette denne informasjonen. Foreldre eller foresatte som mener at deres barn har sendt inn informasjon eller delt opplysninger med oss som de ønsker å få slettet, bør kontakte oss umiddelbart.

Ytterligere vilkår for EU-borgere

I noen sjeldne tilfeller kan det være nødvendig for oss å overføre personopplysninger til land utenfor EU, EØS eller andre land som ikke anses av EU-kommisjonen å tilby tilstrekkelig beskyttelsesnivå. I slike tilfeller, har innført ekstra sikkerhetstiltak.

Hvis du bestemmer deg for å si opp våre tjenester og stenge kontoen din, vil vi beholde opplysninger vi har samlet inn i maksimalt 90 dager. I løpet av denne perioden kan du også bestemme deg for å gjenåpne kontoen din. Når perioden er forbi, slettes alt innhold som har vært tilknyttet kontoen.

Når du velger å stenge kontoen eller avslutte tjenester, kan det være tilfeller hvor vi må beholde visse opplysninger i en sktra periode for lovlige og legitime forretningsformål. TIl eksempel kan vi beholde personlig informasjon som hvordan vi kan kontakte deg, og eventuelle fakturaer som vi har sendt til deg for skatte- og avgiftsformål.

Hvis vi vurderer det slik, kan vi også beholde informasjon om eventuelle henvendelser og kommunikasjon vi har hatt, så vel som relevante logger for å løse eventuelle tvister. Vi kan også føre notater eller journaler for interne formål, til eksempel for å oppdage eller forebygge svindel og misbruk.

Forespørsler og klager

Hvis du bruker våre tjenester på vegne av eller gjennom en bedrift eller organisasjon, kan din personlige informasjon også være underlagt organisasjonens retningslinjer for personvern. Ansvaret for å undersøke og opprettholde disse, faller alene på deg og er ikke en situasjon vi kan kontrollere.

Vi ønsker at du kontakter oss dersom du har klager i forhold til våre regler eller praksis om personvern. Vi vil forsøke å svare på alle legitime henvendelser innen 6 uker fra vi mottok dem, men i noen spesielle tilfeller (hvis saken er spesielt kompleks eller hvis du sender oss flere forespørsler samtidig), kan det ta noe lenger tid enn det. I slike tilfeller vil vi varsle deg om dette og holde deg oppdatert.

Hvis du ikke er fornøyd med utfallet av en klage, eller hvis du er bekymret for et potensielt brudd, har du også mulighet til å rapporter problemet eller sende en klage til datatilsynet som har ansvar for å overvåke og sikre at regelverket for personvern og GDPR overholdes.

Endringer og revisjoner

Våre tjenester endres hele tiden, og derfor kan også våre retningslinjer endres fra tid til annen. Vi forbeholder oss retten til, etter eget skjønn, å legge til og/eller fjerne deler av disse retningslinjene når som helst. For å holde deg oppdatert med de siste endringene, anbefaler vi at du leser våre juridiske sider regelmessig.